Koncepcja Pracy

Koncepcja pracy

Przedszkola BAJKA w Międzyborzu

na lata 2015 – 2019

Uchwała Rady Pedagogicznej z dnia 29 sierpnia 2014 roku

 

„Dziecko jest chodzącym cudem,

jedynym, wyjątkowym i niezastąpionym”.

Phil Bosmans

 

WIZJA

   Tworzymy przedszkole szczęśliwego dzieciństwa, do którego dzieci będą uczęszczały chętnie i z radością. Nasi wychowankowie będą ludźmi twórczymi, wrażliwymi, z poczuciem własnej wartości i szacunku dla innych. Wykształcimy w nich przyszłego odbiorcę sztuki i kultury. Odkryjemy w dzieciach talenty aktorskie, muzyczne, plastyczne i taneczne.

   Proponując dzieciom różnorodne sytuacje edukacyjne nie zapominamy, że najważniejszą formą działalności dzieci jest zabawa.


MISJA PRZEDSZKOLA

   Każde dziecko jest dla nas ważne! Robimy wszystko, aby czuło się bezpieczne i szczęśliwe; pomagamy mu poznać siebie, stać się człowiekiem samodzielnym i otwartym na świat. Priorytetem dla wszystkich pracowników naszego przedszkola jest zdrowie i bezpieczeństwo dzieci. Dzieci opuszczające nasze przedszkole będą otwarte, twórcze i spontaniczne; będziemy dążyć do tego, żeby były pomysłowe, miały bogaty słownik, chętnie rysowały, tańczyły i śpiewały. Dążymy do tego, aby dzieci znały siebie i swoje możliwości oraz szanowały odrębność innych. Staramy się, żeby dzieci umiały rozwiązywać problemy i były dobrze przygotowane do podjęcia roli ucznia.

   Bardzo ważną rolę w przedszkolu pełnią rodzice. Uczestniczą w życiu przedszkola, współdecydują o jego działalności. Rodzice są informowani o rozwoju swojego dziecka, o jego postępach i niepowodzeniach, a także uzyskują pomoc specjalistów.

 

Podejmowane działania edukacyjne sprawiają, że dzieci w naszym przedszkolu czują się akceptowane i szczęśliwe.

Przygotowujemy je do przeżywania sukcesu, ale również do radzenia sobie z porażkami.

Dbamy o kształtowanie wrażliwości estetycznej, pomagamy wszystkim dzieciom w pełnym rozwoju ich talentów
i zainteresowań.

 

ZADANIA WYCHOWAWCZE PRZEDSZKOLA
  1. Przedszkole wspiera działania wychowawcze rodziców, integruje oddziaływania wychowawcze własne, rodziny i środowiska.
  2. Stwarza środowisko wszechstronnego rozwoju osobowego (w wymiarze intelektualnym, psychicznym, społecznym, zdrowotnym, estetycznym, moralnym, duchowym).
  3. Rozwija u dziecka dociekliwość poznawczą ukierunkowaną na poszukiwanie prawdy, dobra i piękna w otaczającym nas świecie.
  4. Kształtuje w dziecku postawę dialogu, umiejętności słuchania innych
    i skutecznej komunikacji międzyludzkiej.
  5. Uczy tolerancji i akceptacji.
  6. Przygotowuje do rozpoznawania wartości moralnych, dokonywania wyboru i hierarchizacji.
  7. Uczy odpowiedzialności za siebie i innych, godzenia wolności własnej
    z wolnością innych.
  8. Uczy szacunku do wspólnego dobra, dziedzictwa kulturowego i dorobku narodowego. Kształtuje postawy patriotyczne.
  9. Umożliwia dzieciom poznanie, zrozumienie podstawowych zależności, związków zachodzących w naturalnym środowisku oraz uczy odpowiedniego postępowania wobec niego.
ZADANIA NAUCZYCIELA
  1. Zapewnić dzieciom przyjazne i różnorodne środowisko edukacyjne uwzględniające rozwój fizyczny i wielozmysłowe doświadczenie świata w kręgu ludzi, sztuki, techniki i przyrody.
  2. Pomagać dziecku umacniać wiarę we własne siły, kształtować prawy charakter i uczyć znajdować radość w pożytecznym działaniu.
  3. Zaszczepić postawy pozytywnego i zrównoważonego reagowania
    w sytuacjach trudnych oraz właściwego sposobu wyrażania ocen i sądów aprobujących lub negujących różne zachowania swoje i innych osób.
  4. Rozwijać umiejętności współistnienia, współdziałania w grupie rówieśniczej i społecznej poprzez wspólną zabawę, naukę i wybór właściwych form spędzania wolnego czasu.
  5. Kształtować postawy tolerancji i akceptacji wobec innych.
  6. Koordynować oddziaływania wychowawcze własne, przedszkola, środowiska lokalnego i domu rodzinnego dziecka.
  7. Tworzyć przedszkole bezpieczne, w którym wychowankowie nie boją się nas (nauczycieli), a my nie boimy się dzieci i rodziców.
  8. Pracować, bawić się i uczyć razem z dzieckiem.
  9. Uczyć rozwiązywania problemów w sposób twórczy.
  10. Troszczyć się o harmonijny rozwój wychowanka.
  11. Wprowadzać go w świat wiedzy.
  12. Stwarzać sytuacje, w których dziecko rozwija wszystkie sfery swojej osobowości.
  13. Rozwijać zdolności dostrzegania różnego rodzaju związków i zależności przyczynowo – skutkowych, funkcjonalnych, czasowych
    i przestrzennych, itp.
  14. Dążyć do tego, aby być autorytetem, doradcą i przewodnikiem.
  15. Bezwarunkowo akceptować dziecko jako osobę, natomiast warunkowo jego postępowanie.
Cele strategiczne koncepcji przedszkola
  1. Dbałość o zdrowie i bezpieczeństwo naszych dzieci
  • Zapoznawanie dzieci z zasadami zdrowego żywienia poprzez realizację ogólnopolskich oraz własnych programów nauczycieli;
  • Uwzględnianie indywidualnych diet w żywieniu dzieci; dbałość
    o higienę fizyczną poprzez realizację programów własnych nauczycieli;
  • Dbałość o higienę psychiczną przedszkolaków poprzez stworzenie kącików relaksacyjnych oraz salki rekreacyjnej oraz rozwój emocjonalny poprzez realizację m.in. programu „Przyjaciele Zippiego”;
  • Wdrażanie dzieci do dbałości o bezpieczeństwo własne oraz innych poprzez realizację programów ogólnopolskich i własnych nauczycieli oraz poprzez wycieczki, m.in. do Straży Pożarnej i na Posterunek Policji;
  • Sukcesywna modernizacja lub rozbudowa placówki w celu polepszenia warunków lokalowych, modernizacja placu zabaw
    w celu wzmocnienia bezpieczeństwa dzieci.

 

  1. Przedszkole otwarte na potrzeby wszystkich dzieci
  • Stwarzanie maksymalnie korzystnych warunków wychowawczych
    i edukacyjnych dzieciom zdrowym i niepełnosprawnym.
  • Zachęcanie rodziców do udziału w spotkaniach integracyjnych, włączanie rodziców w życie placówki, wspomaganie w trudnych sytuacjach dotyczących ich dziecka.
  • Realizacja programu adaptacyjnego;
  • Rozwijanie umiejętności współdziałania wszystkich dzieci
    w grupie i między grupami;
  • Poszanowanie inności i indywidualności drugiego człowieka oraz uwrażliwianie na jego potrzeby.
  • Przezwyciężanie lęku w nawiązywaniu kontaktów społecznych.
  • Pozyskiwanie środków pozabudżetowych na sprzęt do integracji sensorycznej, sprzęt rehabilitacyjny.
  • W celu wymiany doświadczeń, zdobywania wiedzy i doskonalenia umiejętności przedszkole współpracuje z innymi przedszkolami
    i placówkami oświatowymi;
  • Przedszkole bierze udział przedszkola w różnorodnych akcjach charytatywnych np. „GÓRA GROSZA”, „Szlachetna Paczka”;

 

  1. Dziś przedszkolak, jutro obywatel świata
  • Dzieci przestrzegają wspólnie ustalonych zasad w postaci kontraktów grupowych;
  • Rozwijanie umiejętności językowych poprzez prowadzenie zajęć przedszkolnych w języku polskim i angielskim;
  • Realizowanie własnych programów, m.in.: „Moja BAJKOWA przygoda z językiem angielskim”;
  • Wykorzystanie naturalnych zdolności dzieci do przyswajania przekazywanych informacji podczas zabawy;
  • Polska to nasza Ojczyzna – kształtowanie postawy patriotycznej;
  • Dziecko Europejczykiem i obywatelem świata – przekazywanie wiedzy o kulturze innych krajów.

 

  1. Twórczy profil przedszkola
  • Rozwijanie szeroko rozumianej aktywności twórczej dziecka;
  • Kształtowanie kreatywnej postawy dzieci poprzez realizację programów własnych nauczycieli;
  • Wprowadzanie dzieci w świat wartości estetycznych oraz rozwijanie umiejętności wypowiadania się poprzez muzykę, małe formy teatralne i sztuki plastyczne;
  • Dostarczanie dzieciom pozytywnych emocji w kontaktach
    z muzyką poprzez aktywne słuchanie muzyki, m.in. według metody Batii Strauss;
  • Wdrażanie do roli widza, aktora, słuchacza, czytelnika poprzez współpracę z instytucjami kulturalnymi: teatr, filharmonia, szkoła muzyczna w Sycowie, biblioteka, M – GOK, Muzeum Miasta Sycowa i inne.
  • Aktywne uczestnictwo w konkursach plastycznych, muzycznych, teatralnych oraz przeglądach artystycznych (reprezentowanie przedszkola i udział w imprezach środowiskowych).
  • Wystawianie teatrzyków i przedstawień odgrywanych dla dzieci
    i przez dzieci oraz przedstawień w wykonaniu nauczycieli
    i rodziców;
  • Zapoznawanie z utworami literatury dziecięcej poprzez realizację ogólnopolskiej kampanii „Cała Polska czyta dzieciom”.

 

Cele szczegółowe

  1. Współpraca z rodzicami płaszczyzną jednolitych oddziaływań wychowawczych.
  2. Zwiększenie skuteczności bieżącego informowania rodziców o postępach edukacyjnych dziecka.
  3. Opracowanie programu oddziaływań wychowawczych uwzględniającego system wzmacniania pozytywnych zachowań dzieci.
  4. Kadra przedszkola dążąca do systematycznego podwyższania swoich kwalifikacji zawodowych i poszerzania zakresu kompetencji.
  5. Zwiększenie skuteczności wykorzystania zdobytej wiedzy w pracy
    z dzieckiem oraz w przeprowadzeniu i opracowaniu innowacji.
  6. Wypracowanie systemu zapewniania jakości pracy przedszkola.

 

Oczekiwane efekty

  1. Zmniejszy się występowanie zachowań niepożądanych u dzieci, szczególnie agresji i konfliktów.
  2. Wzrośnie zakres kompetencji nauczycieli i rodziców w zakresie metod radzenia sobie z trudnymi zachowaniami dzieci i zapobiegania sytuacjom konfliktowym.
  3. Wzrośnie liczba rodziców biorących udział w organizowanych
    w przedszkolu formach współpracy.
  4. Nastąpi większa integracja rodziny z przedszkolem.
  5. Wzrośnie pozytywne postrzeganie placówki w środowisku lokalnym.
  6. Wzrośnie bezpieczeństwo psychiczne i fizyczne dzieci.
  7. Prawa dziecka będą znane i akceptowane przez wszystkich.
  8. Wzbogaci się oferta edukacyjna przedszkola.
  9. Wzrośnie skuteczność pracy nauczycieli.
  10. Wzrośnie motywacja do podejmowania działań innowacyjnych
    i zdobywania kolejnych stopni awansu zawodowego nauczycieli.
  11. Wzrośnie efektywność pracy rady pedagogicznej (forma zespołowa, warsztatowa).
  12. Wzrośnie zadowolenie nauczycieli z dobrze spełnionego obowiązku
    i motywacja w dążeniu do osiągnięcia sukcesu.
  13. Nauczyciele w lepszym stopniu niż dotychczas będą wspierali rodziców w pracy z dzieckiem w domu.

5. Absolwent Przedszkola BAJKA w Międzyborzu

  • posiada duży zasób wiedzy o środowisku społecznym
    i przyrodniczym;
  • jest aktywny w podejmowaniu działań;
  • jest twórczy i samodzielny w działalności zabawowej i edukacyjnej;
  • czuje się Polakiem i obywatelem świata;
  • zna zasady zdrowego stylu życia;
  • jest otwarty i wrażliwy na potrzeby innych;
  • nie obawia się występować publicznie, recytuje, śpiewa i tańczy;
  • jest dobrze przygotowany do podjęcia obowiązków szkolnych.

Nasze przedszkole zapewnia optymalne warunki rozwoju każdemu dziecku.

Tutaj bawimy się i uczymy.

W naszym przedszkolu jest kolorowo
i bezpiecznie.

 

 

W każdym roku szkolnym na podstawie koncepcji opracowywany i realizowany jest Roczny Plan pracy przedszkola. Nauczyciele i rodzice biorą udział w modyfikacji koncepcji przedszkola.