Koncepcja pracy
Przedszkola BAJKA w Międzyborzu
na lata 2015 – 2019
Uchwała Rady Pedagogicznej z dnia 29 sierpnia 2014 roku
„Dziecko jest chodzącym cudem,
jedynym, wyjątkowym i niezastąpionym”.
Phil Bosmans
WIZJA
Tworzymy przedszkole szczęśliwego dzieciństwa, do którego dzieci będą uczęszczały chętnie i z radością. Nasi wychowankowie będą ludźmi twórczymi, wrażliwymi, z poczuciem własnej wartości i szacunku dla innych. Wykształcimy w nich przyszłego odbiorcę sztuki i kultury. Odkryjemy w dzieciach talenty aktorskie, muzyczne, plastyczne i taneczne.
Proponując dzieciom różnorodne sytuacje edukacyjne nie zapominamy, że najważniejszą formą działalności dzieci jest zabawa.
MISJA PRZEDSZKOLA
Każde dziecko jest dla nas ważne! Robimy wszystko, aby czuło się bezpieczne i szczęśliwe; pomagamy mu poznać siebie, stać się człowiekiem samodzielnym i otwartym na świat. Priorytetem dla wszystkich pracowników naszego przedszkola jest zdrowie i bezpieczeństwo dzieci. Dzieci opuszczające nasze przedszkole będą otwarte, twórcze i spontaniczne; będziemy dążyć do tego, żeby były pomysłowe, miały bogaty słownik, chętnie rysowały, tańczyły i śpiewały. Dążymy do tego, aby dzieci znały siebie i swoje możliwości oraz szanowały odrębność innych. Staramy się, żeby dzieci umiały rozwiązywać problemy i były dobrze przygotowane do podjęcia roli ucznia.
Bardzo ważną rolę w przedszkolu pełnią rodzice. Uczestniczą w życiu przedszkola, współdecydują o jego działalności. Rodzice są informowani o rozwoju swojego dziecka, o jego postępach i niepowodzeniach, a także uzyskują pomoc specjalistów.
Podejmowane działania edukacyjne sprawiają, że dzieci w naszym przedszkolu czują się akceptowane i szczęśliwe.
Przygotowujemy je do przeżywania sukcesu, ale również do radzenia sobie z porażkami.
Dbamy o kształtowanie wrażliwości estetycznej, pomagamy wszystkim dzieciom w pełnym rozwoju ich talentów
i zainteresowań.
ZADANIA WYCHOWAWCZE PRZEDSZKOLA
- Przedszkole wspiera działania wychowawcze rodziców, integruje oddziaływania wychowawcze własne, rodziny i środowiska.
- Stwarza środowisko wszechstronnego rozwoju osobowego (w wymiarze intelektualnym, psychicznym, społecznym, zdrowotnym, estetycznym, moralnym, duchowym).
- Rozwija u dziecka dociekliwość poznawczą ukierunkowaną na poszukiwanie prawdy, dobra i piękna w otaczającym nas świecie.
- Kształtuje w dziecku postawę dialogu, umiejętności słuchania innych
i skutecznej komunikacji międzyludzkiej. - Uczy tolerancji i akceptacji.
- Przygotowuje do rozpoznawania wartości moralnych, dokonywania wyboru i hierarchizacji.
- Uczy odpowiedzialności za siebie i innych, godzenia wolności własnej
z wolnością innych. - Uczy szacunku do wspólnego dobra, dziedzictwa kulturowego i dorobku narodowego. Kształtuje postawy patriotyczne.
- Umożliwia dzieciom poznanie, zrozumienie podstawowych zależności, związków zachodzących w naturalnym środowisku oraz uczy odpowiedniego postępowania wobec niego.
ZADANIA NAUCZYCIELA
- Zapewnić dzieciom przyjazne i różnorodne środowisko edukacyjne uwzględniające rozwój fizyczny i wielozmysłowe doświadczenie świata w kręgu ludzi, sztuki, techniki i przyrody.
- Pomagać dziecku umacniać wiarę we własne siły, kształtować prawy charakter i uczyć znajdować radość w pożytecznym działaniu.
- Zaszczepić postawy pozytywnego i zrównoważonego reagowania
w sytuacjach trudnych oraz właściwego sposobu wyrażania ocen i sądów aprobujących lub negujących różne zachowania swoje i innych osób. - Rozwijać umiejętności współistnienia, współdziałania w grupie rówieśniczej i społecznej poprzez wspólną zabawę, naukę i wybór właściwych form spędzania wolnego czasu.
- Kształtować postawy tolerancji i akceptacji wobec innych.
- Koordynować oddziaływania wychowawcze własne, przedszkola, środowiska lokalnego i domu rodzinnego dziecka.
- Tworzyć przedszkole bezpieczne, w którym wychowankowie nie boją się nas (nauczycieli), a my nie boimy się dzieci i rodziców.
- Pracować, bawić się i uczyć razem z dzieckiem.
- Uczyć rozwiązywania problemów w sposób twórczy.
- Troszczyć się o harmonijny rozwój wychowanka.
- Wprowadzać go w świat wiedzy.
- Stwarzać sytuacje, w których dziecko rozwija wszystkie sfery swojej osobowości.
- Rozwijać zdolności dostrzegania różnego rodzaju związków i zależności przyczynowo – skutkowych, funkcjonalnych, czasowych
i przestrzennych, itp. - Dążyć do tego, aby być autorytetem, doradcą i przewodnikiem.
- Bezwarunkowo akceptować dziecko jako osobę, natomiast warunkowo jego postępowanie.
Cele strategiczne koncepcji przedszkola
- Dbałość o zdrowie i bezpieczeństwo naszych dzieci
- Zapoznawanie dzieci z zasadami zdrowego żywienia poprzez realizację ogólnopolskich oraz własnych programów nauczycieli;
- Uwzględnianie indywidualnych diet w żywieniu dzieci; dbałość
o higienę fizyczną poprzez realizację programów własnych nauczycieli; - Dbałość o higienę psychiczną przedszkolaków poprzez stworzenie kącików relaksacyjnych oraz salki rekreacyjnej oraz rozwój emocjonalny poprzez realizację m.in. programu „Przyjaciele Zippiego”;
- Wdrażanie dzieci do dbałości o bezpieczeństwo własne oraz innych poprzez realizację programów ogólnopolskich i własnych nauczycieli oraz poprzez wycieczki, m.in. do Straży Pożarnej i na Posterunek Policji;
- Sukcesywna modernizacja lub rozbudowa placówki w celu polepszenia warunków lokalowych, modernizacja placu zabaw
w celu wzmocnienia bezpieczeństwa dzieci.
- Przedszkole otwarte na potrzeby wszystkich dzieci
- Stwarzanie maksymalnie korzystnych warunków wychowawczych
i edukacyjnych dzieciom zdrowym i niepełnosprawnym. - Zachęcanie rodziców do udziału w spotkaniach integracyjnych, włączanie rodziców w życie placówki, wspomaganie w trudnych sytuacjach dotyczących ich dziecka.
- Realizacja programu adaptacyjnego;
- Rozwijanie umiejętności współdziałania wszystkich dzieci
w grupie i między grupami; - Poszanowanie inności i indywidualności drugiego człowieka oraz uwrażliwianie na jego potrzeby.
- Przezwyciężanie lęku w nawiązywaniu kontaktów społecznych.
- Pozyskiwanie środków pozabudżetowych na sprzęt do integracji sensorycznej, sprzęt rehabilitacyjny.
- W celu wymiany doświadczeń, zdobywania wiedzy i doskonalenia umiejętności przedszkole współpracuje z innymi przedszkolami
i placówkami oświatowymi; - Przedszkole bierze udział przedszkola w różnorodnych akcjach charytatywnych np. „GÓRA GROSZA”, „Szlachetna Paczka”;
- Dziś przedszkolak, jutro obywatel świata
- Dzieci przestrzegają wspólnie ustalonych zasad w postaci kontraktów grupowych;
- Rozwijanie umiejętności językowych poprzez prowadzenie zajęć przedszkolnych w języku polskim i angielskim;
- Realizowanie własnych programów, m.in.: „Moja BAJKOWA przygoda z językiem angielskim”;
- Wykorzystanie naturalnych zdolności dzieci do przyswajania przekazywanych informacji podczas zabawy;
- Polska to nasza Ojczyzna – kształtowanie postawy patriotycznej;
- Dziecko Europejczykiem i obywatelem świata – przekazywanie wiedzy o kulturze innych krajów.
- Twórczy profil przedszkola
- Rozwijanie szeroko rozumianej aktywności twórczej dziecka;
- Kształtowanie kreatywnej postawy dzieci poprzez realizację programów własnych nauczycieli;
- Wprowadzanie dzieci w świat wartości estetycznych oraz rozwijanie umiejętności wypowiadania się poprzez muzykę, małe formy teatralne i sztuki plastyczne;
- Dostarczanie dzieciom pozytywnych emocji w kontaktach
z muzyką poprzez aktywne słuchanie muzyki, m.in. według metody Batii Strauss; - Wdrażanie do roli widza, aktora, słuchacza, czytelnika poprzez współpracę z instytucjami kulturalnymi: teatr, filharmonia, szkoła muzyczna w Sycowie, biblioteka, M – GOK, Muzeum Miasta Sycowa i inne.
- Aktywne uczestnictwo w konkursach plastycznych, muzycznych, teatralnych oraz przeglądach artystycznych (reprezentowanie przedszkola i udział w imprezach środowiskowych).
- Wystawianie teatrzyków i przedstawień odgrywanych dla dzieci
i przez dzieci oraz przedstawień w wykonaniu nauczycieli
i rodziców; - Zapoznawanie z utworami literatury dziecięcej poprzez realizację ogólnopolskiej kampanii „Cała Polska czyta dzieciom”.
Cele szczegółowe
- Współpraca z rodzicami płaszczyzną jednolitych oddziaływań wychowawczych.
- Zwiększenie skuteczności bieżącego informowania rodziców o postępach edukacyjnych dziecka.
- Opracowanie programu oddziaływań wychowawczych uwzględniającego system wzmacniania pozytywnych zachowań dzieci.
- Kadra przedszkola dążąca do systematycznego podwyższania swoich kwalifikacji zawodowych i poszerzania zakresu kompetencji.
- Zwiększenie skuteczności wykorzystania zdobytej wiedzy w pracy
z dzieckiem oraz w przeprowadzeniu i opracowaniu innowacji. - Wypracowanie systemu zapewniania jakości pracy przedszkola.
Oczekiwane efekty
- Zmniejszy się występowanie zachowań niepożądanych u dzieci, szczególnie agresji i konfliktów.
- Wzrośnie zakres kompetencji nauczycieli i rodziców w zakresie metod radzenia sobie z trudnymi zachowaniami dzieci i zapobiegania sytuacjom konfliktowym.
- Wzrośnie liczba rodziców biorących udział w organizowanych
w przedszkolu formach współpracy. - Nastąpi większa integracja rodziny z przedszkolem.
- Wzrośnie pozytywne postrzeganie placówki w środowisku lokalnym.
- Wzrośnie bezpieczeństwo psychiczne i fizyczne dzieci.
- Prawa dziecka będą znane i akceptowane przez wszystkich.
- Wzbogaci się oferta edukacyjna przedszkola.
- Wzrośnie skuteczność pracy nauczycieli.
- Wzrośnie motywacja do podejmowania działań innowacyjnych
i zdobywania kolejnych stopni awansu zawodowego nauczycieli. - Wzrośnie efektywność pracy rady pedagogicznej (forma zespołowa, warsztatowa).
- Wzrośnie zadowolenie nauczycieli z dobrze spełnionego obowiązku
i motywacja w dążeniu do osiągnięcia sukcesu. - Nauczyciele w lepszym stopniu niż dotychczas będą wspierali rodziców w pracy z dzieckiem w domu.
5. Absolwent Przedszkola BAJKA w Międzyborzu
- posiada duży zasób wiedzy o środowisku społecznym
i przyrodniczym; - jest aktywny w podejmowaniu działań;
- jest twórczy i samodzielny w działalności zabawowej i edukacyjnej;
- czuje się Polakiem i obywatelem świata;
- zna zasady zdrowego stylu życia;
- jest otwarty i wrażliwy na potrzeby innych;
- nie obawia się występować publicznie, recytuje, śpiewa i tańczy;
- jest dobrze przygotowany do podjęcia obowiązków szkolnych.
Nasze przedszkole zapewnia optymalne warunki rozwoju każdemu dziecku.
Tutaj bawimy się i uczymy.
W naszym przedszkolu jest kolorowo
i bezpiecznie.
W każdym roku szkolnym na podstawie koncepcji opracowywany i realizowany jest Roczny Plan pracy przedszkola. Nauczyciele i rodzice biorą udział w modyfikacji koncepcji przedszkola.