LUTY 2024
Tematyka kompleksowa:
- Muzyka wokół nas
- Nie jesteśmy sami w kosmosie
- Projekt BUDOWLE
- Zwierzęta z dżungli i sawanny
- Chciałbym być sportowcem
Zadania wychowawczo-dydaktyczne:
1.Śpiewanie piosenek o łatwej linii melodycznej i krótkim tekście; słuchanie utworów instrumentalnych; uczestniczenie w zabawach muzyczno-ruchowych; uczestniczenie w zabawach w kąciku muzycznym; poznawanie sposobu gry na instrumentach perkusyjnych. Rozpoznawanie różnych odgłosów, dźwięków dochodzących z bliskiego otoczenia; odtwarzanie proponowanego rytmu (klaskanie, tupanie). Zapamiętywanie prostych, krótkich rymowanek, wierszy, tekstów piosenek. Uczestniczenie w ćwiczeniach: szczęki dolnej, języka, warg, podniebienia miękkiego, mięśni zwierających pierścień gardłowy. Określanie kierunków ruchu, stosowanie określeń: do góry, w dół, do przodu, do tyłu, w bok. Uczestniczenie we wspólnych zabawach.
2.Oglądanie książek z ilustracjami przedstawiającymi obiekty nieznane z bezpośredniej obserwacji; przyswajanie nazw: globus, wszechświat, planety, Ziemia, Księżyc; poznawanie ciekawostek na temat Ziemi i wszechświata. Uczestniczenie w zabawach konstrukcyjnych, twórczych. Rozwiązywanie prostych zagadek. Uczestniczenie w ćwiczeniach rozwijających umiejętność świadomego kierowania ruchami narządów artykulacyjnych. Liczenie wyodrębnionych przedmiotów z wymienianiem liczebników głównych, w zakresie dostępnym dziecku; dostrzeganie roli ostatniego liczebnika. Układanie dowolnych kompozycji z klocków w kształcie figur geometrycznych. Uczestniczenie w zabawach z elementem naśladownictwa.
3. Oglądanie zdjęć, albumów, filmów przedstawiających osiągnięcia człowieka w zakresie rozwoju myśli technicznej (np. budowa mostu, tunelu, wysokiego budynku, pojazdu kosmicznego). Uczestniczenie w zabawach konstrukcyjnych, wspólne tworzenie konstrukcji (nabywanie umiejętności pracy w zespole). Określanie miejsca zamieszkania (wieś, miasto). Poznawanie zawodów osób pracujących w bliskim otoczeniu przedszkola; nazywanie narzędzi, przyborów potrzebnych im do pracy. Obserwowanie, poznawanie najbliższego otoczenia. Uczestniczenie w zabawach twórczych (głównie tematycznych, konstrukcyjnych i ruchowych). Dostrzeganie w otoczeniu przedmiotów o różnych kształtach. Uczestniczenie we wspólnych zabawach.
4. Poznawanie przedstawicieli zwierząt egzotycznych. Uczestniczenie w ćwiczeniach rozwijających umiejętność świadomego kierowania ruchami narządów artykulacyjnych. Rozwijanie sprawności całego ciała, w tym sprawności rąk. Porównywanie przedmiotów; klasyfikowanie ich ze względu na jakość i przynależność. Uczestniczenie w zabawach muzyczno-ruchowych.
5. Rozwijanie sprawności całego ciała. Uczestniczenie w zabawach rytmicznych i ruchowych. Podejmowanie prób wspólnych zabaw. Różnicowanie głosów zwierząt, pojazdów, naśladowanie ich. Porządkowanie jednorodnych obiektów w otoczeniu na podstawie różnic występujących między nimi.
WIERSZYK
„Gdzie ten luty?”
Co się z tą pogodą stało?
W zimie wcale nie jest biało…
Gdzie ten luty, groźny, zły,
który szczerzył mrozu kły,
lecz, gdy humor dobry miał
na saneczkach z górki gnał?
I bałwanki lepił z nami,
szyby zdobił nam kwiatami
– miał pomysłów pełną głowę.
Ale na szczęście
– co najważniejsze –
wciąż daje… ferie zimowe!
PIOSENKA
„W Układzie Słonecznym”
Ref.
W Układzie Słonecznym wirują planety
Wszystkie w innym tempie, okrążają Słońce.
Różnią się kolorem, masą i rozmiarem.
Lata lecą one stale, kręcą się wytrwale.
Merkury? To ja! Jestem pierwszy i najmniejszy
Moją powierzchnie pokrywają ogromne kratery
Z własną pogodą nie umiem dojść do zgody
W dzień jest mi gorąco W nocy bardzo marznę, brrr
Mam na imię Wenus Jestem druga w kolejności
U mnie nieustannie upał jest bezlitosny
Wiruję wolno, nigdzie się nie śpieszę
I bardzo jasno świecę się na niebie
Tu Ziemia! Witam serdecznie! Czuję się świetnie
Zamieszkują mnie roślinki, zwierzątka i ludzie
Jestem trzecią planetą od Słońca
Moja atmosfera jest cudna. Mam dużo wody,
więc śmiało wpadnij się ochłodzić
Hej tu Mars, planeta numer cztery
Bardzo się czerwienię, jestem cały zardzewiały
Mam najwyższe góry i od groma pyłu
A! Nic nie widzę, znowu leci mi do oczu!
Ref. W Układzie Słonecznym…
Joł, joł, Jowisz, największy olbrzym gazowy
Piąty od Słońca, na pewno nie przeoczysz
Choć moja masa jest potężna niezwykle
To z wszystkich planet kręcę się najszybciej
Siemanko tutaj Saturn, też się składam z gazów
Po moich pierścieniach poznasz mnie od razu
Wirują w nich kamienie, pył i sporo lodu
Jestem szósty od Słońca, w głowie to zakoduj
Cześć, to ja, lodowy gigant o imieniu Uran
Na mnie jest najniższa temperatura
Słynę z bladego, błękitnego koloru
Jestem siódmą planetą i wiruję na boku
Na koniec ja swoje trzy grosze wtrącę
Nazywam się Neptun i najdłużej okrążam Słońce
Tworzę huragany co powalą wszystko
Więc nie zbliżaj się zbytnio
bo cię zdmuchnę jak piórko
Ref. W Układzie Słonecznym…
Opracowała: Klaudia Kaczmarzyk